Casus:
Horizon Verkennen
“You’ve been so busy lately that you haven’t found the time to open up your mind, watch the world spinning gently out of time.”
– Damon Albarn
- Uitdaging:
De wereld van HR verandert supersnel. Adviesbureaus moeten zich differentiëren en aanpassen om niet achterhaald te worden. Zo ook HRD Groep. Alleen is daar in de dagelijkse drukte bijna geen tijd voor.
- Wat we deden:
Unmapped hielp HRD Groep om zelf vernieuwende proposities te ontwikkelen waarmee zij zich, vanuit hun eigen kracht, kunnen onderscheiden in een heel competitieve markt.
Ik ontwierp een interactieve ontdekkingsreis, met 3 contactmomenten, verdeeld over 2 maanden. Zo konden we de tijdsinvestering minimaal houden, en toch effectief zijn. Met het thema van een futuristische woestijnstad maakten we het speels, zodat medewerkers sneller ‘gekke’ ideeën durfden te delen.
Introductie (1 uur, online)
Van achter je laptop reisden medewerkers af naar een futuristische woestijnstad op het online platform SpatialChat: Al Fronterah. Hier deelden ze op de virtuele bazaar ‘signalen’ van mogelijke toekomsten met elkaar. Die signaleren hadden ze als voorbereiding verzameld. Denk aan een krantenartikel over tieners die veel zelf leren met Tiktok. Of een verrassend klantgesprek dat ze recent hebben gevoerd.
Kansen spotten en uitdaging definiëren (1 uur, online)
Medewerkers leerden om op basis van hun verzamelde signalen trends te herkennen. En om die trends te vertalen in een innovatie-uitdaging voor hun organisatie.
Creatieve ideeën genereren (3,5 uur, op locatie)
Nu de trends en uitdagingen wat hebben kunnen sudderen in de gedachten van de deelnemers, was het tijd om creatieve proposities te bedenken waarmee zij op de uitdagingen en kansen konden inspelen. Met verschillende technieken om tot creatieve ideeën te komen verkenden ze verschillende opties. Vervolgens selecteerden ze de ideeën die het ‘beste aanvoelden’ en zetten die direct om in een eerste experiment.
Ik ontwierp een interactieve ontdekkingsreis, met 3 contactmomenten, verdeeld over 2 maanden. Zo konden we de tijdsinvestering minimaal houden, en toch effectief zijn. Met het thema van een futuristische woestijnstad maakten we het speels, zodat medewerkers sneller ‘gekke’ ideeën durfden te delen.
Introductie (1 uur, online)
Van achter je laptop reisden medewerkers af naar een futuristische woestijnstad op het online platform SpatialChat: Al Fronterah. Hier deelden ze op de virtuele bazaar ‘signalen’ van mogelijke toekomsten met elkaar. Die signaleren hadden ze als voorbereiding verzameld. Denk aan een krantenartikel over tieners die veel zelf leren met Tiktok. Of een verrassend klantgesprek dat ze recent hebben gevoerd.
Kansen spotten en uitdaging definiëren (1 uur, online)
Medewerkers leerden om op basis van hun verzamelde signalen trends te herkennen. En om die trends te vertalen in een innovatie-uitdaging voor hun organisatie.
Creatieve ideeën genereren (3,5 uur, op locatie)
Nu de trends en uitdagingen wat hebben kunnen sudderen in de gedachten van de deelnemers, was het tijd om creatieve proposities te bedenken waarmee zij op de uitdagingen en kansen konden inspelen. Met verschillende technieken om tot creatieve ideeën te komen verkenden ze verschillende opties. Vervolgens selecteerden ze de ideeën die het ‘beste aanvoelden’ en zetten die direct om in een eerste experiment.
- Resultaat:
Medewerkers verdeelden zich over 3 werkgroepen, die elk een vernieuwende propositie gingen onderzoeken, waar zij energie van kregen. Elke werkgroep bedacht aan de hand van de Innovation Sweet Spot een eerste experiment om snel de meest kritieke aannames in de propositie te testen.
“De trainingen voelen echt aan als een avontuur. Aan alles merk je dat Coen er volledig is om jou te helpen ontwikkelen. Hij is niet bang om te confronteren en het ongemakkelijk te maken, maar altijd in een veilige sfeer.”
Dominique Jacobs – Deelnemer aan ‘Horizon Verkennen’